Tot voor 1 oktober 2024 moest de opzegging van een verzekeringsovereenkomst gebeuren via een aangetekende brief, via gerechtsdeurwaarder of via een opzeggingsbrief met ontvangstbevestiging. Vanaf 1 oktober kan dit ook met een elektronische aangetekende zending of via een ‘digitale omgeving’ (de wet omschrijft het als “via een digitale omgeving die door de verzekeraar of door de verzekeringstussenpersoon ter beschikking wordt gesteld, waarbij de verzekeringnemer de opzegging elektronisch ondertekent met een gekwalificeerde elektronische handtekening of met een gekwalificeerd elektronisch zegel”).
Ook de termijn versoepelt. De opzeggingstermijn vanuit het oogpunt van verzekeraar blijft op minstens drie maanden voor de vervaldag. De opzeggingstermijn voor het oogpunt van de verzekerde komt op minstens twee maanden. De verzekerde ‘wint’ zo één maand tijd.
Voor de stilzwijgend verlengbare verzekeringsovereenkomsten van ‘niet-leven’ én van toepassing op consumenten zal, na het verstrijken van één jaar, de verzekeringsnemer de verzekeringsovereenkomst te allen tijde kunnen opzeggen zonder boete of kosten.
Deze opzegging zal uitwerking hebben na het verstrijken van een termijn van twee maanden. Om de verzekeringsnemer aan zijn opzeggingsrecht te herinneren, zal de verzekeraar er in elk premievervaldagbericht in duidelijke en bevattelijke bewoordingen naar moeten verwijzen. De verzekeringsnemer die zijn polis wil opzeggen om een nieuwe verzekeringsovereenkomst aan te gaan, kan zijn nieuwe verzekeraar (of de verzekeringstussenpersoon) vragen om daartoe voor zijn rekening de nodige formele stappen te zetten. Dit verzoek zal hem niet kunnen worden geweigerd.